Khamis, 26 Mei 2011

Resepi Kek Batik

Assalamualaikum

Hari ni saya nak kongsi resepi. Saya memang suka memasak bila saya rajin.
And well,memandangkan saya orang yang memang suke mencube tapi kene ikut kerajnan,jadi saya suke try resepi-resepi mudah. Kalau resepi-resepi yang susah sikit and leceh tu,saya suke jugak try,tapi tunggu cuti semesta la baru saya buat.huhuhu!

Kepada yang tercari-cari resepi kek batik,kat sini saya nak kongsi. Ianya sangat mudah ok! sesuai dimakan masa tea-time,lagi best kalau makan dengan family atau rakan-rakan,baru ada feel.hehe!.ok,ni resepinye :

RESEPI KEK BATIK
Bahan-bahan:
1/2 butter (biasenye saya beli Buttercup yang bentuk macam batu-bata tu,jadi kita gune separuh je
1 tin susu pekat
1 cawan milo (guna cawan yang sama besar dengan tin susu tadi,jadi nisbahnye 1milo:1susu pekat
1 paket 350g biskut marie @ ikut suka (dipatah-patahkan)

Cara-cara membuatnya:
1) Cairkan butter dalam kuali.
2) Setelah butter cair,masukkan susu pekat dan milo pelahan-lahan.
3) Kacau sehingga milo tadi tidak berketul dan agak likat.
4) Masukkan biskut marie dan kacau sehingga sebati.
5) Apabila sudah sebati,matikan api dan masukkan dalam bekas(lebih mudah gunakan loyang pembakar).
6)Tekan sehingga padat dan masukkan dalam peti sejuk.
7)Setelah sejuk,potongkan dan sedia di makan.


Gambar saya pinjam dari Abang Google,masa buat tak sempat ambil gambar.hehe! Tapi hasilnye,akan jadi macam ni la.

P/s : Selamat mencuba

Tiada ulasan:

Catat Ulasan